Akumulatory
Akumulator litowo-jonowy 25,6 V/200 Ah (a) Victron Energy
Producent: VICTRON ENERGY
INDEX: BAT524120610
Akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4 lub LFP) to najbezpieczniejsze z akumulatorów litowo-jonowych. Nominalne napięcie ogniwa w LiFePO4 25,6 V wynosi 3,2 V (kwasowo-ołowiowy 2 V / ogniwo) a cała bateria składa się z 8 ogniw połączonych szeregowo.
Cechy wyróżniające produkt:
Zintegrowana funkcja równoważenia ogniw
Możliwość połączenia równoległego i szeregowego
Możliwość monitorowania napięcia i temperatury ogniw za pomocą aplikacji przez Bluetooth (Android, iOS, Windows)
Sprawność energetyczna na każdym poziomie naładowania to 92%
Elastyczny poziom napięcia ładowania
Są bardzo trwałe
Akumulatory kwasowo-ołowiowe ulegają przedwczesnemu uszkodzeniu z powodu zasiarczenia, jeśli:
Rzadko lub nigdy nie są w pełni naładowane
Są częściowo naładowany lub, co gorsza, całkowicie rozładowane
Akumulatory LiFePO4 nie muszą być w pełni naładowane, aby działać sprawnie i przez długi czas. Nie tracą na sprawności. Dlatego sprawdzają się tam, gdzie nie są stale użytkowane np. w przyczepach kempingowych, kamperach na łodziach czy w domkach letniskowych o różnej porze roku. Inne zalety to szeroki zakres temperatur pracy, wysoka sprawność również zimą, doskonałe parametry cykliczne, niski opór wewnętrzny i wysoka sprawność energetyczna. Akumulatory LFP doskonale nadają się pracy w miejscach o bardzo wymagających warunkach.
Wydajność
W niektórych zastosowaniach (w systemach off-grid czy elektrowniach wiatrowych) sprawność energetyczna może mieć znaczenie kluczowe. Sprawność ta w obie strony (rozładowanie od 100% do 0% i ładowanie od 0% do 100%) dla przeciętnego akumulatora kwasowo-ołowiowego wynosi 80%. Sprawność energetyczna baterii LiFePO4 w obie strony wynosi aż 92%.
Proces ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych staje się szczególnie nieefektywny po osiągnięciu 80% stanu naładowania, co skutkuje wydajnością 50% lub nawet mniejszą co może być problemem w przypadku systemów PV off-grid, w których wymagana jest kilkudniowa rezerwa energii. W przypadku zastosowania akumulatorów LiFePO4 będą one nadal osiągały 90% wydajności nawet w warunkach dużego rozładowania.
Rozmiar i waga
Akumulatory LFP to oszczędność miejsca, bo nawet do 70% w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych. Są też lżejsze, co pozwala efektywniej zaplanować miejsce do ich instalacji.
Wysoka elastyczność
Akumulatory LiFePO4 są łatwiejsze do ładowania niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Napięcie ładowania może zmieniać się odpowiednio od 28 do 30 V (o ile żadne ogniwo nie jest narażone na napięcie wyższe niż 4,2 V) i nie trzeba ich w pełni ładować. To pozwala na łączenie kilka akumulatorów równolegle, co nie naraża ich na żadne uszkodzenia, nawet jeśli któryś będzie naładowany mniej niż inne.
Monitoring
Dzięki nowoczesnej technologii i łączności Bluetooth można monitorować temperaturę, poziom naładowania i stan akumulatora w aplikacji dostępnej na każdą platformę.
LiFePO4 do prawidłowej i bezawaryjnej pracy wymaga jednego z poniższych BMS-esów:
VE.Bus BMS – zalecany do systemów z inwerterem/ładowarką Victron
miniBMS – zalecany w małych instalacjach
System Zarządzania Baterią BMS 12/200 – zalecany do stosowania w instalacjach samochodowych i jachtowych z odbiornikami DC i alternatorami
Smart BMS CL 12/100 – zalecany do stosowania instalacjach samochodowych i jachtowych z odbiornikami DC i alternatorami
Technologia akumulatora: | Litowo-jonowy |
---|---|
Typ komunikacji: | Bluetooth |
Masa [kg]: | 40 |
Wymiary [mm]: | 650.0 x 237.0 x 163.0 |
Maksymalny ciągły prąd rozładowania [A]: | 400 |
---|---|
Maksymalny prąd ładowania [A]: | 400 |
Napięcie nominalne baterii [V]: | 25.6 |
Pojemność nominalna baterii przy -20 oC [Ah]: | 100 |
Pojemność nominalna baterii przy 0 oC [Ah]: | 160 |
Pojemność nominalna baterii przy 25 oC [Ah]: | 200 |
Pojemność użyteczna [kWh]: | 5.12 |
Zalecany ciągły prąd rozładowania [A]: | 200 |
Zalecany prąd ładowania [A]: | 100 |