Akumulatory

Akumulator litowo-jonowy 12,8 V/180 Ah Victron Energy

Producent: VICTRON ENERGY

INDEX: BAT512118610

Numer produktu: BAT512118610
Informacja o produkcie "Akumulator litowo-jonowy 12,8 V/180 Ah Victron Energy"

Akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LiFePO4 lub LFP) to najbezpieczniejsze z akumulatorów litowo-jonowych. Nominalne napięcie ogniwa w LiFePO4 12,8 V wynosi 3,2 V (kwasowo-ołowiowy 2 V / ogniwo) a cała bateria składa się z 4 ogniw połączonych szeregowo.

Cechy wyróżniające produkt:

  Zintegrowana funkcja równoważenia ogniw

  Możliwość połączenia równoległego i szeregowego

  Możliwość monitorowania napięcia i temperatury ogniw za pomocą aplikacji przez Bluetooth (Android, iOS, Windows)

  Sprawność energetyczna na każdym poziomie naładowania to 92%

  Elastyczny poziom napięcia ładowania


Są bardzo trwałe

Akumulatory kwasowo-ołowiowe ulegają przedwczesnemu uszkodzeniu z powodu zasiarczenia, jeśli:

  Rzadko lub nigdy nie są w pełni naładowane

  Są częściowo naładowany lub, co gorsza, całkowicie rozładowane

Akumulatory LiFePO4 nie muszą być w pełni naładowane, aby działać sprawnie i przez długi czas. Nie tracą na sprawności. Dlatego sprawdzają się tam, gdzie nie są stale użytkowane np. w przyczepach kempingowych, kamperach na łodziach czy w domkach letniskowych o różnej porze roku. Inne zalety to szeroki zakres temperatur pracy, wysoka sprawność również zimą, doskonałe parametry cykliczne, niski opór wewnętrzny i wysoka sprawność energetyczna. Akumulatory LFP doskonale nadają się pracy w miejscach o bardzo wymagających warunkach.

Wydajność

W niektórych zastosowaniach (w systemach off-grid czy elektrowniach wiatrowych) sprawność energetyczna może mieć znaczenie kluczowe. Sprawność ta w obie strony (rozładowanie od 100% do 0% i ładowanie od 0% do 100%) dla przeciętnego akumulatora kwasowo-ołowiowego wynosi 80%. Sprawność energetyczna baterii LiFePO4 w obie strony wynosi aż 92%.

Proces ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych staje się szczególnie nieefektywny po osiągnięciu 80% stanu naładowania, co skutkuje wydajnością 50% lub nawet mniejszą co może być problemem w przypadku systemów PV off-grid, w których wymagana jest kilkudniowa rezerwa energii. W przypadku zastosowania akumulatorów LiFePO4 będą one nadal osiągały 90% wydajności nawet w warunkach dużego rozładowania.

Rozmiar i waga

Akumulatory LFP to oszczędność miejsca, bo nawet do 70% w porównaniu do akumulatorów tradycyjnych. Są też lżejsze, co pozwala efektywniej zaplanować miejsce do ich instalacji.

Wysoka elastyczność

Akumulatory LiFePO4 są łatwiejsze do ładowania niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Napięcie ładowania może zmieniać się odpowiednio od 14 do 15 V (o ile żadne ogniwo nie jest narażone na napięcie wyższe niż 4,2 V) i nie trzeba ich w pełni ładować. To pozwala na łączenie kilka akumulatorów równolegle, co nie naraża ich na żadne uszkodzenia, nawet jeśli któryś będzie naładowany mniej niż inne.

Monitoring

Dzięki nowoczesnej technologii i łączności Bluetooth można monitorować temperaturę, poziom naładowania i stan akumulatora w aplikacji dostępnej na każdą platformę.


LiFePO4 do 
prawidłowej i bezawaryjnej pracy wymaga jednego z poniższych BMS-esów:

 VE.Bus BMS – zalecany do systemów z inwerterem/ładowarką Victron

  miniBMS – zalecany w małych instalacjach

  System Zarządzania Baterią BMS 12/200 – zalecany do stosowania w instalacjach samochodowych i jachtowych z odbiornikami DC i alternatorami

  Smart BMS CL 12/100 – zalecany do stosowania instalacjach samochodowych i jachtowych z odbiornikami DC i alternatorami

Parametry ogólne:
Technologia akumulatora: Litowo-jonowy
Typ komunikacji: Bluetooth
Masa [kg]: 20.5
Wymiary [mm]: 237.0 x 321.0 x 152.0
Parametry elektryczne:
Maksymalny ciągły prąd rozładowania [A]: 360
Maksymalny prąd ładowania [A]: 360
Napięcie nominalne baterii [V]: 12.8
Pojemność nominalna baterii przy -20 oC [Ah]: 90
Pojemność nominalna baterii przy 0 oC [Ah]: 150
Pojemność nominalna baterii przy 25 oC [Ah]: 180
Pojemność użyteczna [kWh]: 2.304
Zalecany ciągły prąd rozładowania [A]: 180
Zalecany prąd ładowania [A]: 90